onsdag den 11. juli 2012

Fem fra Jørgensen


Charlotte Jørgensen er forlægger på forlaget C&K. Charlotte Jørgensen udgiver bøger bl.a. af forfattere som Lone Hørslev, Sara Stridsberg, Sjón, Gretelise Holm, og Lars Saabye Christensen.




Ron Winkler: vereinzelt Passanten. Gedichte, Kookbooks 2004


Ron Winkler: Fragmentierte Gewässer, Berlin Verlag 2007
(Udvalg af Fragmentierte Gewässer på dansk i Den blå port 77)

Jeg holder altid øje med hvad der kommer på det lille tyske forlag Kookbooks, der har en suveræn lyrikserie hvor man altid støder på nye interessante navne. Ron Winkler og Uljana Wolf som begge er udkommet her, hører til mine favoritter. 
Winklers digte på grund af den inciterende måde hvormed sansninger af naturen og landskabet forbindes med begreber fra it-teknologi og videnskab og der opstår et nyt poetisk sprog. Landskabet bliver tekst, teksten bliver landskab.



Uljana Wolf: falsche freunde, Kookbooks 2009
Uljana Wolf, der også er oversætter, har senest udgivet en meget omtalt digtsamling, falsche freunde, en poetisk leg med de ’falske venner’, ord fra forskellige sprog der fonetisk og ortografisk ligner hinanden, men betyder noget forskelligt. Normalt har jeg svært ved at begejstres for den form for lyrik, men Uljana Wolf overbeviser mig: hos hende glider og rutscher ordene rundt i deres dobbeltbetydninger, og hendes bøjede, knækkede sprog skaber mærkelige og overrumplende billeder i ens hoved. Man har det simpelthen sjovt i selskab med hendes falske venner.


 

Nicanor Parra: Poems and antipoems, New Directions 1967, 1985


Nicanor Parra: Antipoems: how to look better & feel great, New Directions 2004

Gennem Roberto Bolaño og hans mange litterære referencer har jeg fundet en slags vej ind i den latinamerikanske poesi, som var fuldstændig ukendt land for mig - der desværre ikke læser spansk. Lige nu læser jeg den chilenske digter Nicanor Parra, som er en klassiker i latinamerikansk litteratur. Bolaño siger om ham at han skriver som om han dagen efter skulle henrettes i den elektriske stol! Det er sandt!




Anne Carson: Decreation. Vintage 2005
Anne Carson er en af de forfattere jeg vender tilbage til igen og igen. I sin seneste bog hvis titel Decreation er hentet fra Simone Weil, overskrider hun hævdvundne genregrænser og væver poesi, essayistik og opera sammen i en lysende tekst, der fra forskellige positioner følger - ja: overskridelsen af jegets grænser og bevægelsen ind i en anden, fremmed sfære. En af de i bogstaveligste forstand mest bevægende bøger jeg længe har læst.




Lone Hørslev: Jeg ved godt jeg trænger mig på. Digte. C&K Forlag
 
Så må jeg også nævne Lone Hørslev, der kommer med en ny digtsamling til efteråret. Hver gang jeg læser hende, bliver jeg høj over så meget man kan gøre med ord. Hendes poesi er som en mose – lige under den bløde forførende overflade er der farlige huller som man dumper ned i med en vellystig gysen. Der er en  ’spænding’ i dem som altid rammer mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar