onsdag den 9. januar 2013

Fem fra Rasmussen

Bjørn Rasmussen debuterede i 2011 med det stærke flow i prosa Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet. Man mærker en særlig hårdfør følsomhed i Rasmussens debut, der giver mindelser om Jens-Martin Eriksens debut Nani og Sarah Kanes teaterstykker. 




Hannah Joël (Helga Johansen): Hinsides

"Hvad er det, der skinner saa dunkelt paa Bordet? De har sat et Glas Vin til mig. Jeg løfter Glasset mod Lyset og husvales af det blodrøde Skær. 
Jeg kommer i Tanker om, at Vin ogsaa kan drikkes, og fører Glasset til Munden. Det gjør godt. Jeg faar Lyst til at sætte mig op i Sengen og se mig lidt om.
Der sidder igjen den mørke Skikkelse lidt fra min Seng. Hvad skal den Pige herinde? Hun sidder ørkesløs og læner sig træt imod Væggen.
Jeg spørger hende – hun svarer mig blot, at hun skal sidde herinde. Jeg siger til hende, at hun behøver det ikke, men hun bliver dog siddende. Fortrædige mig gjør hun ikke, men det gjør mig ondt, at hun skal sidde der stiv og uvirksom de lange Nattetimer igjennem.
Om hun ikke vil gaa ud paa Gangen, der kan hun dog sy eller læse? Nej, det vil hun ikke.
Om hun ikke vil ligge i min Seng istedetfor mig? Nej, det vil hun heller ikke engang.
Om hun da ikke vil lægge sig ved siden af mig – der er Plads nok til os begge? Hun svarer mig ikke.
Hun maa gjøre det – jeg holder ikke af at have det bedre end andre. Nej Tak, hun sidder godt nok paa sin Stol." 


René Pollesch: Byen som bytte

"P: Det knepperi her er SOCIAL ARMOD! Ja, ok, og det finder sted midt i en pornofilm, og bliver filmet og lort! Men jeg kan slet ikke skelne længere: er det Deutsche Bank, der knepper mig eller er det en eller anden pornoskuespiller i det lort her! Jeg vil ikke, at det lort her skal være KUNSTNERISK! Men det knepperi her er alligevel social ARMOD! Det kan jeg da se… lige et øjeblik… hvor er håndtagene, som jeg skal holde fast i! I det her hjem er der ikke nogen håndtag, jeg kan slet ikke holde mig selv fast, mens jeg ”la´ mig penetrere”.
F: Og alle de her forskellige virkeligheder, som du leder efter…
A: Er rum, hvor du ganske enkelt bliver gennemkneppet.
F: Alle de her virkelighedsrum, hvor du bliver kneppet!
P: Jeg bliver kneppet af et virkelighedsrum, og det er den forbandede DEUTSCHE BANK! (…) Jeg bliver kneppet lige foran SKRANKEN! Helt inde i HALLEN! Foran et af de her malerier, som de har hængende (…)
A: Deutsche Bank vil netop være en kunstnerisk bank. Det er da helt NORMALT! Men jeg vil ikke at banken og den måde som den tager mig på, at det skal være KUNST! Jeg vil ikke se på billedkunst, mens Deutsche Bank knepper mig.
F: Hvad er der med hende?
P: Ikke noget. Hun har nerver på. Hun er gået ned med nerverne.
B: Ja, det er hun.
P: Et eller andet Versace-nervekostume.
F: Som hun ikke har råd til."



Tracy Morris:  http://www.ubu.com/sound/morris.html

Hør fx: My Great Grand Aunt Meets a Bush Supporter eller Africa(n) 



Martin Crimp: Anslag mod hendes liv

"(Tavshed)
- De siger hun kører på cykel i al slags vejr?
- Al slags vejr. Det er rigtigt.
(Tavshed)
- Og går med en hue.
- Ja. Hun går med hue.
- Som De anfører, at hun selv har strikket.
- Det mener jeg.
(Tavshed)
- Hun dyrker tomatplanter i…
- Margarine-bøtter.
- Margarine-bøtter.
- Det stemmer.
(Tavshed)
Eller yoghurt- …
- Yoghurt-bægre.
- Ja.
- Javel ja.
(Tavshed)
Hvorfor tror De hun gør det?
- Hvad? Dyrker tomatplanter?
- Ja.
(Tavshed)
- Til velgørenhedsfester.
- Til hvad?
- Velgørenhedsfester. Hun sælger dem til velgørenhedsfester.
- Selvfølgelig. Og jeg går ud fra, at hun kører dem hen til velgørenhedsfesterne på sin cykel.
- Ja det gør hun.
- I al slags vejr.
- Ja det gør hun.
- I en papkasse.
- Ja det gør hun.
- Hvorfor tror de egentlig hun gør det? Hvorfor tror De hun kører disse, hvad, tomatplanter i yoghurtbægre, hvorfor tror De hun kører dem hen til velgørenhedsfester på sin cykel i en papkasse i al slags vejr?
(Lang tavshed)"


Georges Bataille: Historien om øjet

"To kugler af omtrent samme størrelse og konsistens havde således brat sat sig i samtidig, men modsat rettet bevægelse; den ene, en hvid tyrenosse, var smuttet ind i Simones ”lyserøde og sorte” røv, blottet midt i folkemængden; den anden, et menneskeøje, var sprunget ud af Graneros ansigt med samme kraft som den, hvormed et bundt indvolde vælter ud af en bug. "

Ingen kommentarer:

Send en kommentar