fredag den 10. august 2012

Fem fra Schnack

Asger Schnack debuterede 1967 med samlingen Øjeæbler. Igennem årene har han haft fingrene med i spillet i ikke så få antologier, ligesom hans egen produktion er omfattende. Senest er udkommet monografien Morti Vizki. En kærlighedserklæring. Asger Schnack har forlaget Bebop.


POESI


F. P. Jac: Misfat (1980)

En meget vigtig bog, fordi poesien bevæger sig ud til et punkt, hvor der ingen vej er tilbage, og ind til et punkt, for læseren, hvor der ingen vej er udenom, og hvor fremtiden, for litteraturen, har taget en anden retning end før denne blæst gennem sproget. Bogen er skelsættende, fordi den er et opgør, og al anden poesi nødvendigvis må ses i forhold til den. Den ligner ikke noget andet, vi skal – i dansk sammenhæng – tilbage til Johannes Ewalds triumferende projekt og følende nyhed for at finde en poesi med samme grad af selvopgør og flammetale. Mit bud er, at Misfat er en klassiker, ikke bare repræsenterende 1980’erne, men naturligvis også det. Trivia: The Kinks’ lp Misfits udkom 1978; herpå nummeret ”Misfits”. Jacs ”elektriske trilogi” består af: Munden brænder på huden (1978); Jeg er fandme til (1979) og Misfat.

Kort: Der går en lige linje fra Ewald til Jac. Der er liv og død i hver eneste linje.


TAO


Aage Marcus: Den blaa Drage (1941)

En bog, der kan ændre et menneskes liv. Smukt, smukt skrevet, men først og fremmest vidende, med et overskud af generøsitet i gaveregnen. Om tao og zen og kinesisk billedkunst. Om kunsten at leve sit menneskeliv. Om Vejen. Om Yin og Yang. Om bjerge og bambus. Trivia: Genudgivet flere gange, som Uglebog med moderniseret titel (1961 og frem), og igen i nysat udgave (1995). Klaus Høeck og Asger Schnack: Jævndøgn (1985) er tilegnet Aage Marcus, dens omslag er snuppet fra Den blå drage (Su Tung P’o: Bambus i måneskin), og bogen indeholder mange henvisninger til Aage Marcus’ bog, bl.a. dette digt: ”Gamle venskaber spejler sig i en bog. / Gamle venskaber / spejler sig i / ’Den blå drage’ af / Aage Marcus. / Gamle venskaber spejler sig / i denne bog. / Gamle venskaber / spejler sig i ’Jævndøgn’.”

Kort: Der går en lige linje fra Aage Marcus til NU. Der er liv og død i hver eneste linje.


DADA


 Vicente Huidobro: 3 umådelige noveller (1998)

Dada er Hans Arp, og Hans Arp er dada, og Vicente Huidobro skrev denne bog(s første tre noveller) sammen med Hans Arp. Dada har gjort, at intet mere kan gøres uden hensyn til dada. Hvad dada brød med, er brudt ned, og hvad Vicente Huidobro byggede op af creacionisme, som ikke er dada, og hvad surrealismen byggede op, og hvad en rivende flod efterlod, er alt sammen bygningsværker (eller skygger i sand), der spejler dada. Dada er død. Dada lever. Trivia: Bogen udkom i Chile i 1935 og blev oversat til fransk i 1946. Den blev oversat af Helge Krarup fra spansk i 1994 og udkom på dansk i 1998. Af Vicente Huidobro findes i øvrigt på dansk – i Helge Krarups oversættelse – Arktiske digte (2001); Firkantet horisont & Eiffeltårn – som også indeholder ”Manifest måske” – (2002) og hovedværket Altazor (2008).

Kort: Der går en lige linje fra Arp til Huidobro til alle menneskers drøm om tilblivelse.


BEAT


Patti Smith: Just Kids (2010)

Patti Smith er tydelig overalt som beatgenerationens arvtager. Hun er en stemme, et vidne og nærmest en slags samvittighed. Hun er digter, fotograf, sangskriver, sanger, aktør, agent. Visuel. Visionær. Modig. Ren af hjertet. Fremragende digtoplæser. Rimbaud-fan. Rejsende. Hendes biografi om sit eget og Robert Mapplethorpes (kærligheds)liv og begyndende kunstnerliv er eksemplarisk: sært nærværende, ydmyg, smertefuld, fordi indsigtsfuld, men også glædesfyldt, fordi trodsig – og trofast. Trivia: Der er hele dette sangunivers ved siden af bøgerne, en litteratur, som også Bob Dylans, som udgangspunkt og forbillede, dvs. pladerne og en litteratur live. Man kan vende det om og sige, musikken og litteraturen mødes i et krydspunkt, der altid har været der, men som flyttes i tiden og for den enkelte kunstner. Patti Smith står stærkt.

Kort: Der går en lige linje fra livet til bogen. I hver eneste linje er der liv og død - og punk.


KUNST


Wassily Kandinsky: Über das Geistige in der Kunst (1911)

Et helt århundredes kunst blev foregrebet med denne bog. Wassily Kandinsky var ikke bare maler, men også digter og teoretiker. Han grundlagde, hvad der er blevet kaldt den abstrakte kunst. Fra ham stammer udtrykket den indre nødvendigheds princip som drivkraft for det kunstneriske arbejde. Han taler om tingenes – farvernes, formernes, ordenes – indre klang. Heraf titlen på hans digtsamling: Klänge (1912). Trivia: Über das Geistige in der Kunst findes på dansk med titlen Om det åndelige i kunsten (1988). Desuden foreligger: Formens problem (1946, 1965), dansk udgave af ”Über die Formfrage” (1912), og Tilbageblik (1964), dansk udgave af ”Rückblicke” (1913). Kandinskys digte er udkommet på dansk i Klange (1989); STOR-LILLE. Digte efter Klange (1993) og – samlet – i Klange og andre digte (2005). På engelsk foreligger – i ét bind – Complete Writings on Art, paperback edition 1994.

Kort: Der går en lige linje fra Kandinsky til alt, hvad der er værd at tænke nærmere over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar