fredag den 26. oktober 2012

Fem fra Scherz Andersen

Erik Scherz Andersen er redaktør på Tidsskriftet Slagtryk. Tidligere medlem af digterkollektivet koordinat. Publicerer egne digte og kommentarer om litteraturen på sin blog Re:citat.



Hans-Jørgen Nielsen: fra luften i munden (Borgens Forlag, 1968)
Det er ikke den første bog af Hans-Jørgen Nielsen, som jeg har læst, og hans essaysamling 'Nielsen og den hvide verden' gjorde også et stærkt indtryk på mig som yngre. Men hvis jeg nogensinde skulle glemme, hvor min egen skrift kommer fra, så skal jeg blot læse få linjer i 'fra luften i munden'.
Bogen er måske kunstig / kunstnerisk. Men jeg holder af den tætskårne, enkle syntaks og det store ingenting, hvidheden, 'den'. Metoden var original og teksterne går af og til over i en let polyfoni. Værket kredser om sig selv og er samtidig afpersonificeret. Jeg kunne sagtens se den blive skrevet i dag - i HTML5.



Inger Christensen: Det (Gyldendal, 1969)
I DET finder jeg en kritik af sproget og samfundet, og DET minder mig om, at digtningen er en niche. Med mindre man er ambitiøs på sit værks vegne.
Bag de tydelige systemer og den maskinelle komposition oplever jeg en inkluderende stemme. For mig er skriften udadvendt og river mig med. Teksten er hård, kantet og det æstetiske viger ofte for det funktionelle og derved opstår en helt egen poesi.



Birgit Munch: Rend mig i generne (Borgens Forlag, 2002)
Noget af det jeg synes bedst om ved poesien er den måde, hvorpå den kan være uforpligtende. Sprog og tekst er hvad man gør det til.
I Birgit Munchs tilfælde bliver angst og paranoia til groteske og grotesk sjove småhistorier. Rend mig i generne er et mylder af originale ordsammensætninger og vilde billeddannelser. Når jeg nævner denne bog, så er det lige så meget for at anbefale et helt forfatterskab.



Niels Lyngsø: Morfeus (Gyldendal 2004)
Det lineære digt, der står i en kolonne, har for mig et begrænset udtryk. Hvis jeg vil skrive, som jeg tænker og sanser, må jeg forlade A4-arkets fængsel. Niels Lyngsø har et bud på hvordan det kan ske, samtidig med at værket udkommer trykt.
Morfeus er et opslagsværk, en flødeskumskage af inspiration. Værket er polyfonisk og klassisk, på samme tid solidt og fragmenteret. Jeg holder af de almindelige digte og forholder mig gerne til de klare standpunkter i essays og poetikker.



Rasmus Halling Nielsen: Skubber på luften som en fjer (Koordinat 2004)
Når jeg sidder med 'Skubber på luften som en fjer', tænker jeg på, hvad der er sket siden Rasmus Halling Nielsens delte sit første pirattryk "25 duer" ud i København. Hvordan han med gennemskrivning på gennemskrivning til sidst har siddet med en helt unik blanding og i kraft af både selvkritik og mod stod frem med det, han troede på.
Det enkle blandet med det syrede, de brutale billeder, gentagelsens musik og sætninger skåret helt ind til (mine) knogler: Denne digtsamling er en af årsagerne til at Rasmus Halling Nielsen er blandt mine all time yndlingsforfattere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar