mandag den 24. september 2012

Fem fra Plambeck

Dy Plambeck debuterede i 2005 med digtsamlingen Buresø-fortællinger. Plambeck er en af de stærke stemmer i dansk litteratur, der med humor og skarpt sprog er en fantastisk fortæller, hun modtog Klaus Rifbjergs debutant pris i 2007. Senest er udkommet romanen Gudfar.



Joseph Conrad: Mørkets hjerte
Conrads fantastiske lille bog får mig til at ryste, bare jeg tager den op mellem hænderne. At læse den er som at stikke sine hænder, arme, hele kroppen gennem en masse små snørklede årer og gange af sætninger og ind i et mørkt hjerte. Bogen er et overflødighedshorn af sprog, sansninger og stemninger. Og Conrads menneskelige indsigt uendelig stor



William Faulkner: As I lay dying
Faulkner er en sand mester. Han er totalt overlegen, i sit sprog, i sin fortælling, han er i en klasse for sig.


Karen Blixen: Min Afrikanske farm

Jeg læste "Min afrikanske farm" af Karen Blixen, da jeg var 19 år og rejste rundt i Kenya med en rygsæk på. Den bog var med til at åbne mine øjne for litteratur.  Den rykkede et eller andet i mig. Jeg følte mig genkendt, når Karen Blixen beskrev sin udlængsel, sin følelse af ikke at høre til i den familie, hvor hun var blevet placeret, ikke at høre til på det sted, hvor hun var blevet sat, ikke i det land, hvor hun var født. Ud over genkendelsen var der oplevelsen af sproget, hele fortællingen, at det med at skrive også et langt stykke af vejen lå i blikket, at det handlede om at kunne se og bagefter beskrive, hvad man så, og at det kostede en del af sig selv at skrive.



Pentti Saarikoski: Tiden i Prag
Saarikoski er en gigantisk drukkenbolt, der skriver, som han drikker, vildt og voldsomt. Han er fuldstændig ligeglad med sammenhænge og at forklare noget for læseren, han springer fra den ene ting til den anden i et afsnit, ja i én sætning. Det kan jeg godt lide. Pædagogisk litteratur er det værste.



Emily Dickinson: Master Letters
Jeg har læst Emily Dickinsons tre breve mindst hundrede gange. De er så bevægende, smukke, rå og sårbare. Den beskrivelse af kærligheden er enestående.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar